Novalee blev för en vecka sedan storasyster till en underbar liten tjej. Värkarna började redan i lördagskväll med fem stycken värkar och sen inget mer. Söndagen kom och vi fick ett impuls ryck att åka in till Göteborg och shoppa lite kläder till Novalee. Kom hem med två par mysdressar, två par långa linnen, ett par leggins, ett par mysbyxor till mig, en blandare till hjärtats kök (som för övrigt är helt färdigt nu) och sedan två ljusblåa molnunderlägg från KG design som jag velat ha sen Novalee var liten. Fick i alla fall ett par värkar till under tiden vi var inne i stan men sedan var det stopp igen. Kom ca tre, fyra värkar till när vi var hemma igen men återigen var det stopp.
Under kvällen som gick kikade jag och min älskling på Greys och åt godis, choklad och popcorn. La oss sedan och hjärtat kom in och la sig emellan oss, vaknade vid ca ett tiden av att jag hade kramp i magen men trodde det berodde på popcornen vi ätit (kan ibland få ont i magen när vi ätit det) somnade om men vaknade en stund senare med samma kramp, gick då upp på toa men inget mer än kiss kom så la mig igen men vaknade än en gång av denna kramp i magen och gick då upp än en gång på toa. Insåg då att detta var nog kanske värkar (kändes inte likadant som det hade gjort under varken lördagen eller söndagens värkar ej heller kändes de likadant som de gjorde när Novalee skulle komma.) Gick då inte och la mig i sängen igen utan hämtade min kudde och täcke och la mig i soffan och tänkte att det är nog kanske inte värkar ändå men klockade när jag fick ett "krampanfall". Det var ca fem minuter mellan värkarna så tog mig två panodil och ställde mig sedan i duschen för att se om det blev lite bättre men det blev det inte.. Ringde förlossningen när jag väl var färdig och sa att det är fem minuter emellan, att jag skulle ha antibiotika men att jag inte hade så ont att jag grät som jag gjorde när storasyter kom till världen. Hon tyckte vi skulle komma in när vi kände för det och jag gick in och skakade liv i min fina man och sa att han nog inte behöver åka till jobbet idag för nu hade värkarna börjat. Smsade och ringde grannen och frågade om hon ville ha ett stycke barn och hund så yrvaken kom hon över och tog över vårt hem och våra hjärtan. Nu var klockan fyra och vi åkte därmed in.
Var framme vid NÄL fem i fem ungefär och Jonas ställde sig och rökte medan jag gick in till förlossningen och fick en riktigt jobbig värk. Tillsammans åkte vi upp och fick komma in på ett rum där värkarna nu blev mer starkare och väldigt jobbiga och en ctg kurva sattes. En mycket irriterande och jobbig halvtimma senare kom barnmorskan in igen och vi får därefter rum nr 5 med badkar (Novalee föddes i rum nr 4.)
Så fort jag rörde mig kom i stort sett en ny värk men gick rätt så bra ändå då jag satt i vatten. Jonas frågade om det var okej om han kunde gå ut och röka medan jag åt frukosten som precis kommit in och det var helt okej. Men så fort han gått ut så kom värk på värk hela tiden och jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Gick upp på toa och kissade och till och med nr 2 om ni ville veta det..
Försökte få på mig de underbara snygga trosorna och den stora bindan när jag var klar men klarade inte av att lyfta på benen så blev bara skjortan, en kort skjorta dessutom så där låg jag och visade hela baken när jag tryckte på knappen och barnmorskan och Jonas kom in. Fick lustgas och denna gången gick det både mycket bättre och lättare att andas kan jag säga än vad det gjorde förra gången. Nu hade det blivit skiftbyte och den nya var väl lite barsk och bestämd men ändå snäll (alltså gillade vi den första mycket bättre!)
Klockan var nu strax innan sju och de kollade hur mycket jag var öppen.. 5 cm och jag var öppen 3 cm efter den där jobbiga halvtimmen. Blev rätt glad att jag öppnat mig 2 cm under loppet av en timme ungefär. De förberedde för bedövningen i ryggen och gav mig antibiotikan. Kort efter de kallat på läkaren som skulle lägga bedövningen så kom han och la den. Groggy av lustgasen undrade jag vart slangen och den där lilla "tuben" var som är till EDA bedövningen men såg den aldrig så frågade om jag fått spinalbedövningen (den jag ville haft när Novalee kom) och tänkte då att tror hon verkligen att det bara kommer ta två timmar?! Hur som helst så mådde jag väldigt bra och kunde äntligen äta upp min lilla frukost jag fått, bedövningen kliade dock över hela kroppen och både fötterna och benen blev bortdomnade ett tag men orkade inte bry mig så ställde mig upp och satte mig sedan på min lilla pilatesboll och hoppade upp och ner, spelade kort med min älskling och tjötade med honom och barnmorskan. Sedan gick bedövningen ur och lustgasen blev min allra bästa vän! Jonas ville ut och röka igen men nu hade det börjat trycka neråt och barnmorskan tyckte han skulle stanna. Åt min älskade kexchoklad och fick en värk precis när jag tagit ett bett så hoppas inte att det inte kom för mycket av det in i lustgasmaskinen. Barnmorskan tjatade många gånger om att jag skulle gå och kissa eftersom jag inte kissat sen halv sju. Mitt i en värk kör hon upp en kateter i urinröret på mig och fasiken vad ont det gjorde! Hon försökte också dra hinnorna någon timme tidigare men inget kom, men så i slutet började det att sippra lite. Sen gick det rätt fort kroppen började trycka på själv och sen fick jag äntligen krysta ordentligt. Två krystningar tog det och vår älskade tjej kom ut till oss. Dock "stasade" hon (satt fast) under en krystvärk så hon var lite röd om kinderna i ett par dagar. Barnmorskan sa att krystvärkarna hade pågått i ca åtta minuter så det stämmer verkligen att det går fortare med nästkommande barn än med första barnet med Novalee vet jag inte hur många krystvärkar det tog innan hon var ute men hon blev ju dragen på sugklocka med men vet att krystvärkarna höll på i tjugo minuter då. 11.18, en dag över tiden var hon i alla fall ute vår fina dotter Haylee men på pappret står det att hon kom 11.28 fast både jag och Jonas hörde det första.

Allt gick jätte bra, sprack ingenting och behövdes inte klippas heller = MYCKET SKÖNT! Känner verkligen skillnad från när Novalee kom då jag blev klippt och hade ont i ca två veckor efteråt medan denna gången inte haft ont någonting mer än i ryggen och ljumskarna som jag hade innan Haylee kom. Fick dock framfall men det drog ihop sig fint rätt snabbt och jag har efter det fått övningar från en sjukgymnast som jag ska träffa om 8-10 veckor igen.
Fick stanna kvar i två dagar fast jag hade velat åka hem redan dagen efter men eftersom Novalee var dålig när hon föddes hade de som kriterier att nästkommande barn var tvungna att stanna kvar i minst två dagar så inte de fick någon GBS infektion de med. I onsdags kom vi i alla fall hem och det har gått bra förutom att det vart mycket bråk med vårt stora hjärta men börjar gå bättre nu och hon ska få gå till dagis redan imorgon, ser att hon behöver få leka med sina jämnåriga nu och få komma hemifrån hon med. Jonas började även jobba igen idag så han har fem pappa dagar till att ta ut. Dagen som gått har vart jättebra förutom vääääääldigt lite sömn då Novalee bestämde sig för att vara vaken från halv tre till sex inatt! Jonas äldsta syster med barn var här och fikade en stund och gosade och lekte med våra hjärtan. Sedan kom BVC sköterskan hit och pratade lite och vägde lill skrott. Måste ha grädde i mina boobs för hon har gått över sin födelsevikt redan på bara en vecka och då hade hon ändå gått ner ca 200 g när vi åkte hem från BB. Sen har grannen vart här med två av sina döttrar och sen kom Sannah, Robin och vovven Malva hit på kvällsfika och tjöta lite skit. Men bäst av allt på hela dagen är att jag och Novalee inte bråkat med varandra en enda gång!

Sorry för ett superlångt inlägg..

En nykläck Haylee.

♥Finaste systrarna Haylee & Novalee, mina underbara fina prinsessor!! ♥

På väg hem i den fina skjortan som går i arv till den förstfödda i familjen (denna skjorta gjordes till min mormor när hon föddes 1939)


Kram*



~ KOMMENTARER ~
Postat av: Renata

Stort stort grattis!!! Vilken fin lillasyster :)

Spännande att läsa om förlossningen och skönt att du inte blev klippt/sprack! Jag fick 10 hela stygn och kunde inte sitta utan den där sittringen på nästan tre veckor!! Usch

2012-06-18 @ 21:49:59
URL: http://renatas.blogg.se
Postat av: Ida

Åh så skoj att läsa! :-)

2012-06-19 @ 08:02:20
URL: http://morsanida.blogg.se
Postat av: Zandra Svantesson

Åh vad kul det var att läsa! :D GRATTIS än en gång!<3<3<3 Kram:)

2012-06-21 @ 15:18:22
URL: http://zandrasnyadagbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0