I tisdags prövade jag att ge Novalee biffstroganof från burk men det gillade hon verkligen inte. Varje sked hon fick gjorde hon grimaser och "rös" till så när ca. sjätte-sjunde skeden kom tryckte hon sig bara bakåt i matstolen och vägrade att äta mera. Så jag gjorde lite egen köttfärs som det fanns recept på i en bok vi fick från BVC.
Så igår fick hon köttfärs, potatis, morot, broccoli, palsternacka och majs till det och oj så gott hon tyckte det var. Jag gjorde likadant idag fast jag bytte ut broccolin mot ärtor. Vi hade lite bråttom för jag skulle till Vikadamm till en arbetsterapeut för att fixa hand-/tumleds skydd innan hon gick på semester så hann aldrig mixa till maten så mosade bara så gott jag kunde och självklart fastnade det i halsen på Novalee. Jag visste visserligen att hon skulle göra det så gav henne vatten att skölja ned med men så blev en sked lite för mycket och det fastnade så försökte ge henne vatten. Bara det att tanten som höll på med min tumme samtidigt fick ju panik och skrek "LYFT UPP HENNE". Jag försökte ge henne vatten så hon kunde skölja ner det men tanten slet bort nappflaskan från munnen på henne och skulle rycka upp henne från bilstolen varav att hon fortfarande satt fast. Så tanten får ännu mer panik. Jag däremot visste redan från början att hon skulle få upp det själv så jag blev varken rädd eller orolig. Nu tycker ni säkert att jag är helt värdelös som mamma men hon har gjort så flera gånger här hemma och hon får upp allt varje gång. Kanske har nåt med att göra att min BVC sköterska har sagt att barnen får nästan alltid upp allt själv så länge det inte är nötter och nånting mer.. Sen känner jag ju mitt barn och vet hur hon "fungerar". Tanten tyckte nog i alla fall att jag var världens sämsta mamma, hon sa sedan att ta upp henne så hon får rapa så allting kommer på plats. Grejen är den att Novalee brukar inte direkt rapa efter hon fått "riktig" mat utan bara när hon fått ersättning.

Mat till Novalee som jag gjorde nu ikväll innehållande fisk mm. får se vad hon tycker om det imorgon

Måste bara tillägga att när jag gjorde köttfärsen så tog jag spadet därifrån och la i en köttbuljong, hällde i majzena, kött-och grillkrydda, salt, peppar och en massa aromat och OJ så gott det blev och det var första gången jag gjorde såsen på egen hand (ja om man ska bortse från "pulversås" då.)

Nej nyss kom Jonas hem så får avsluta här.
Kramar*

~ KOMMENTARER ~
Postat av: Carina

Hejsan!



Tog det så lång tid för dig att få den nya väskan? Beställde du den inte från ett svenskt företag?



Jag kan komma och hälsa på någon gång nästa vecka om du vill, så kan jag samtidigt titta på väskan :) Tar med mig Zita då om det går bra - om inte säg bara till så får hon vara hemma :)



Kram!

2010-07-10 @ 08:48:13
URL: http://elladora.blogg.se/
Postat av: Carina

Tror att trädet och blommorna jag tagit kort på är ett Smultronschersmin :)

2010-07-10 @ 10:33:28
URL: http://elladora.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0