Vet att jag är kass på att uppdatera, kommer inte ens ihåg om vad jag skrev i det sista inlägget.
Vet bara just nu att jag kommer förmodligen ta en paus från bloggandet ett tag (det har jag väl redan börjat med nu inser jag så lite som jag skriver.)

Vi ska ju flytta den första september men flyttlasset går redan nästa lördag den tjugoåttonde augusti då vi faktiskt får nycklarna den tjugosjunde, ska bli så skönt att få flytta till en större lägenhet och framförallt ha en "egen" ingång!!
Så nu håller vi på att packar för fullt och Novalee har fått flytta in till oss igen eftersom Jonas slipar och spacklar ute i vardagsrummet, så en vecka kan vi nog stå ut även om det var en jobbig natt som var inatt.
Vi har också börjat kika och till och med bestämt saker som vi ska köpa till Novalees framtida lilla rum och lite saker till oss också från IKEA.

Idag har Novalee vänt sig två gånger till från rygg till mage, är så stolt över henne!! Ni kanske inte tycker det är så märkvärdigt men det tycker jag, då hon vart lite "sen" med att göra det. Men här ska ni få se vad jag hittade på Familjelivs hemsida. Ett underbart inlägg!

Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!



Ja, jag talar om er som självbelåtet sitter och pratar om era "tidiga" barn. "Ja, *** har ju alltid varit tidig". Ni avser, förstås, att era små telningar var snabba med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå. Det tas upp vid varje lämpligt (och olämpligt) tillfälle. "Ja, *** har ju alltid varit tidig".

Jag kräks på det.
Det visar på en sådan ignorans och en sådan total avsaknad av förståelse för hur barn utvecklas. Ni förbiser - eller ignorerar - att ert barn kanske saknar färdigheter som de övriga barnen runt bordet på föräldraträffen har. Ditt barn var snabbast med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå... (och välj sedan någonting av exemplen här nedan, eller försök tänka efter själva):

* ...men medan ditt barn fortfarande harvade på med släta fruktpuréer, satte i halsen vid minsta risgryn och knappt får in en majskrok i munnen så har bebis A inga problem med att äta grovfördelad mat och plockmat - allt ifrån broccolibuketter till ärtor (läs: bebis A är munmotoriskt och finmotoriskt tidigare än din, samt är mer utvecklad i sin hand-öga-koordination).

* ...men medan ditt barn skrek så fort en främling ens tittade på henne/honom så är bebis B oerhört social och nyfiken.

* ...men medan ditt barn koncentrerar sig på att krypa omkring så har bebis C börjat lösa små problem, använder verktyg, kan pussla ihop föremål, imiterar och lär sig samband.

* ...bebis D har betydligt mer nyanserat joller och har stort passivt ordförråd.

Barn i normalspannet är inte tidiga eller sena. De utvecklas på olika sätt, har olika intressen och olika läggning. De är tidiga med att gå och de är tidiga med att prata och de är tidiga i sin mentala utveckling - de är inte "tidiga" bara för att de är motoriskt tidiga. Ni kan ju förstås inbilla er att era ungar är först med allt, men det är faktiskt mest bara önsketänkande.


TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 06:56
Nej, jag menar inte alla som är stolta över sina motoriskt tidiga barn. Och naturligtvis kan barn vara både tidiga med det mesta och sena med det mesta, också.

Jag avser de som - som jag skriver i inlägget - är blinda för att deras barn är sena men annat men ändå går på om hur "tidiga" deras barn är. Inte "motoriskt tidiga", utan "tidiga".

Jag är irriterad på att begreppet "tidig" är förbehållet motoriskt och/eller språkligt tidiga barn.

Jag avser de som svarar "jaha, men kryper han än då?" när andra föräldrar berättar om sina barns framsteg.

Jag avser de som förminskar och är nedlåtande och får en att känna som att ens barn är senast i hela världen (när man berättar om utveckling som man förstås är lika stolt över som om han hade börjat göra det för flera månader sedan) alternativt som om man bara "hittar på något" i brist på Annat (läs: grovmotorisk utveckling) för att ha något att berätta.



Jag har ofta "jämfört" Novalee med andra barn i ungefär samma ålder som henne själv och undrat varför de inte gör si eller så eller varför Novalee inte kan göra som dem, varför hon inte snart kan krypa osv. Men efter jag läst detta inlägg kändes allt så mycket bättre och lättare så nu har jag inte jämfört henne en enda gång efter jag läste detta inlägg.

Kramar*

~ KOMMENTARER ~
Postat av: -Malin och Ella

Hihi, klart jag inte blev :)



Nej man skall inte jämföra de små,

de e precis som hon skriver olika,

alla lär sig olika saker olika fort.

Men man får inte glömma att de flesta nog bara är stolta över sina barn när de säger så. Man ser oftare fördelar än nackdelar. I min blogg skriver jag hellre om de bra stunderna med Ella om du förstår vad jag menar :)

Men visst finns de dom som skryter också,

men då har dom problem och de skall man inte bry sig om!

2010-08-19 @ 23:40:46
URL: http://malinochella.blogg.se/
Postat av: mia

Men Martina klart du inte ska jämföra henne med andra barn =)

Ja är bara glad att Liam är lite "sen" med allt, han utvecklas i sin egna takt och ja får ha kvar honom liten ännu längre än vad andra mammor har ;)

Och han har ju inte ens fått en enda tand, och det är ja lite glad över, tänk hans lilla charmiga tandlösa leende ;) Hellre att han är "sen" än alldeles för tidig och snabbt utvecklad hehe du fattar vad ja menar =)

2010-08-20 @ 17:05:16
URL: http://miafiaa.blogg.se/
Postat av: -Malin och Ella

Jag skickade en kommentar för några dagar sedan, har du fått den? kram

2010-08-22 @ 20:04:12
URL: http://malinochella.blogg.se/
Postat av: emma

någon som har skytit om sitt barn???

2010-08-27 @ 08:13:36
URL: http://trollbollsmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0