Vet att många inte gillar detta med fem minuters metoden, men den funkar super här hemma hos oss. Inom tio minuter har lilla hjärtat somnat och det gäller i stort sett 99% av alla gånger.
Hon kan dock vakna till under två timmar men somnar snabbt om igen antingen av sig själv eller om vi går in, stoppar in nappen, lägger henne ned (om hon sitter eller står upp) säger "god natt, jag älskar dig, syns imorgon". Sen sover hon fram till fyra-sex tiden och får en flaska välling och sover minst en timme till. Självklart vaknar hon ju på natten ibland också men det är inget som förekommer ofta.
Vi har nog egentligen en rätt snäll dotter som för det mesta låter oss sova på natten för redan som en 1 månaders bebis sov hon fem timmar i sträck (ibland mer.)
Vi börjar förbereda henne inför natten runt sju tiden för att hon helst ska vara i säng klockan halv åtta. Först tar vi på henne ny blöja och pyjamas. Nu i kallare tider smörjer vi in hennes kinder, om det behövs såklart och likadant när hon är lite små "krasslig" med hosta och täppt näsa då får hon hostmedicin och nässpray. Medan någon av oss gör allt detta förbereder sig den andre genom att göra välling och ibland lägga i ordning hennes tandborste.
När hon ätit upp eller känner att hon är klar, borstar vi tänderna, går in i hennes rum, drar ned persiennerna, stoppar nappen i munnen gosar lite och lägger sedan ned henne i sängen. Vi började nu ikväll med att läsa en liten bok för henne också så får se vad hon tycker om det. Sen klappar vi henne på huvudet och kinden, lägger hunden Patrick vid hennes vänster sida, snutten på höger och en litet lemur gosedjur ligger på hennes högra sida också fast längst upp på kudden. Vi säger "god natt, jag älskar dig, syns imorn" och släcker sedan lampan. Hon gråter ett par minuter (känns ibland som väldigt långa minuter) men somnar för det mesta inom fem minuter annars inom tio och är det alldeles för jobbigt sätter vi igång hennes musik för det hjälper också.

Sen har jag och min älskling lite föräldratid då vi brukar kolla på tvn tillsammans, mysa, bada, ja bara umgås bara jag och han.. och Ella såklart men hon sover för det mesta där vi är.

Hoppas ni verkligen inte ser detta som att jag skryter nu eller nåt sånt där för det är det värsta jag vet när någon skryter (jag har säkert gjort det många gånger men inte medvetet då i alla fall.)

Nu sover i alla fall hela min familj och det tänker jag också göra så Natti Natti
Kram*


~ KOMMENTARER ~
Postat av: Ida och William

Skönt att ni har hittat det som funkar för er, det är så viktigt med "föräldra tid" så man inte glömmer bort att gosa och bara vara :-)

2010-12-19 @ 22:50:11
URL: http://gbgida.blogg.se/
Postat av: Zandra S

Ja, kul! Gillar din blogg=) Jo, jag har kvar katterna=) Puss

2010-12-19 @ 23:18:02
URL: http://zandrasvantesson.blogg.se/
Postat av: Maria

Va duktig hon är <3 Natalie går upp 7 och 1 gång i veckan 6 och sen går hon å lägger sig vid 22 eller 23 går ju tyvär inte köra 5 minuters på henne då hon går upp själv. Och lägga oss i hennes säng går inte heller för hon ska lära sig sova själv:d den enda soom lyckas de e robert.. Hoppas ni har de bra å vi hinner ses snart kramar vännen <3

2010-12-20 @ 07:56:08
URL: http://miiia87.webblogg.se/
Postat av: Maria

De e lungt hihi:d de kanske ni gör :p Men de störda är att N går å lägge sig i tid när robert är hemma sj med henne och då behöver han inte ligga hos henne heller.. kram kram

2010-12-21 @ 15:09:16
URL: http://miiia87.webblogg.se/
Postat av: Maria

Ja hon va ju putteliten ju. Ja så va de när hon käka så mkt haha..



Ja tokig e hon allt hehe mitt lilla <3



Ja jag saknar er massor å de gör nog N också. Ja dopet/erat smygbröllop hehe va senast:) Å ni måste se vårat hus å ja vill ju se nya lägenheten.. Puss å Kram hjärtat <3

2010-12-22 @ 16:11:33
URL: http://miiia87.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0